دسته بندی : مقالات
Alternate
در تاریخ : 8 بهمن 1402
comment
بدون دیدگاه
hourglass
زمان مطالعه : 3 دقیقه

پمپ پاشش رنگ مایع

پمپ پاشش رنگ مایع

رنگ آمیزی سطوح و قطعات یکی از فعالیت های مهم در صنایع مختلف است. حتی در فرایند نوسازی شهر نیز عملیات رنگ آمیزی، نقش پررنگ و مهمی دارد. خوشبختانه این روزها با وجود دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته رنگ کاری، فرایند رنگ زدن به سطوح بسیار آسان و راحت شده است. پمپ پاشش رنگ مایع یکی از پرکاربردترین این محصولات است که می تواند سطوح مختلف را به صورت یکنواخت به انواع رنگ آغشته کند. این محصولات از نظر نوع عملکرد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

پمپ پاشش رنگ مایع چیست؟

فرایند رنگ آمیزی طی مراحل مختلفی انجام می شود. آماده کردن سطوح، رنگ آمیزی و مرحله خشک کردن رنگ روی سطوح مهم ترین مراحل هستند که باید با دقت بالایی انجام شوند تا نهایتا سطح حالتی یکدست، زیبا و یکنواخت به خود بگیرد. 
یکی از ویژگی های مهم پمپ پاشش رنگ مایع که می تواند نوعی مزیت نیز برای آن به شمار رود این است که پس از اتمام عملیات رنگ کاری با آن، برای خشک شدن رنگ روی سطوح نیازی به استفاده از کوره خشک کن رنگ نیست. چرا که سطح موردنظر به صورت کاملا یکنواخت رنگ آمیزی می شود و در این روش میزان غلظت رنگ بسیار استاندارد است. به همین دلیل با گذشت مدت زمان کوتاهی و در اثر قرار گرفتن در مجاورت هوا، رنگ به راحتی خشک می شود. 

همانطور که اشاره کردیم، پمپ پاشش رنگ سرعت عمل فرایند رنگ آمیزی را بسیار بیشتر می کند. بنابراین بهترین جایگزین برای انواع قلم مو و غلطک است. پس اگر می خواهید در زمان رنگ کاری صرفه جویی داشته باشید و همچنین میزان مصرف رنگ خود را متعادل کنید، بهتر است حداقل یک نمونه از انواع پمپ پاشش رنگ مایع را در اختیار داشته باشید.

انواع پمپ پاشش رنگ مایع

به طور کلی دستگاه پاشش رنگ مایع (تک جزئی و چند جزئی )را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:
دستگاه های ایر اسپری (AIRSPRAY)
این دستگاه ها برای تامین انرژی جهت پاشش رنگ به نیروی برق نیاز ندارد. این دستگاه ها به گونه ای ساخته شده اند که قابلیت ذخیره کردن مقداری هوا را داخل خود دارند. بنابراین رنگ و اندکی هوا با یکدیگر ترکیب شده و به سمت نازل هدایت می شوند. 
دستگاه های ایرلس (AIRLESS)
در این نوع دستگاه ها برای پاشش از هوا استفاده نخواهد شد این دستگاه مجهز به یک پمپ فشار قوی است که می تواند رنگ را با فشار بسیار بالا به سمت نازل دستگاه هدایت کند. این دستگاه هم کشش سطحی و هم ویسکوزیته مایع رنگ را کاملا حفظ می کند و شرایطی را فراهم می آورد که رنگ با قدرت روی سطح کار پاشیده شود.
دستگاه های ایر اسیست (AIRASIST)
در دستگاه ایراسیست قرار است فرایند پاشش رنگ به صورت ترکیبی از دو روش قبل انجام شود. مکانیزم عمل این دستگاه به این صورت است که رنگ بدون حضور هوا و با فشار قوی از نازل آن خارج شده و بادی که در بخش خروجی نازل فشرده شده به آن اضافه می شود. این باد در واقع باعث افزایش دادن میزان درخشندگی و جلای رنگ روی سطح کار می شود.

نکات مهم در استفاده از پمپ پاشش رنگ مایع

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از استفاده از پمپ پاشش رنگ مایع بدست آورید، باید یک سری نکات مهم را از قبل بدانید. این نکات به شرح زیر هستند:
فاصله استاندارد بین سطح کار و پیستوله رنگ باید بین 20 تا 30 سانتی متر باشد.
برای رنگ آمیزی بهتر باید جهت پاشش رنگ به صورت موازی با سطح کار و از چپ به راست باشد.
برای زیباتر شدن سطح کار باید سرعت پاشش رنگ را یکنواخت نگه داشت.
ترکیب یکسان و به اندازه رنگ و هوا به یکدست تر شدن سطح کار پس از رنگ آمیزی کمک زیادی می کند.
یکی از نکات مهمی که حین کار با پمپ پاشش رنگ مایع باید به خاطر داشته باشید این است که در این دستگاه ها رنگ مایع با حلال های صنعتی ترکیب می شود تا به غلظت و کیفیت موردنظر دست یابد. حلال های صنعتی بسیار قدرتمند هستند و برای سلامتی انسان ها مضر می باشند. برای جلوگیری از مشکلات تنفسی بهتر است در زمان استفاده از این دستگاه ها از ماسک، دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید.

برچسب ها : #پاشش رنگ
از طریق فرم زیر نظر خود را راجب این مقاله به اشتراک بگذارید
لطفا صبر کنید...