دسته بندی : مقالات
Alternate
در تاریخ : 24 بهمن 1402
comment
بدون دیدگاه
hourglass
زمان مطالعه : 2 دقیقه

گریس پمپ چیست؟

گریس پمپ چیست؟

روانکاری قطعات مکانیکی یکی از اقدامات مهم در صنایع مختلف است که می تواند اثرات زیادی در عملکرد و راندمان کاری این وسایل داشته باشد. برای انجام این کار از دستگاهی به نام گریس پمپ استفاده می کنند که انواع مختلفی دارد. ما در ادامه به معرفی این دستگاه و انواع مختلف آن خواهیم پرداخت. پس تا پایان همراه ما باشید. 

گریس پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

گریس پمپ ابزاری کاربردی برای پاشش و تزریق گریس به وسایل و قطعات مکانیکی مانند ماشین آلات، گیربکس ها، یاتاقان ها و غیره می باشد. این وسیله در ابتدا به صورت کاملا ساده بوده اما امروزه گریس پمپ های پیشرفته ای طراحی و تولید شده اند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. گریس پمپ ها شامل قسمت هایی مانند مخزن گریس، پمپ، شلنگ تزریق گریس، دریچه تنظیم، کنترلر الکترونیکی و موتور الکترونیکی هستند. 

البته در برخی از انواع گریس پمپ ها قطعات اضافی مانند فیلتر، سوئیچ فشار، باتری و غیره به کار رفته است تا عملکرد این دستگاه را بهبود ببخشند. کاربرد گریس پمپ ها در صنایع مختلف بسیار زیاد است اما کاربرد اصلی آن ها تزریق گریس و روانکاری قطعات مکانیکی است. گریس کاری درست اینگونه وسایل باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهینه آن ها می شود. همچنین با استفاده از انواع مختلف گریس پمپ ها می توان به نقاط سخت و غیر قابل دسترس در قطعات و ماشین آلات مختلف دسترسی پیدا کرد.

انواع گریس پمپ ها

از ابتدا تاکنون انواع مختلفی از گریس پمپ ها تولید شده اند که در ادامه به معرفی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

• گریس پمپ های دستی: این نوع از گریس پمپ ها بسیار کوچک بوده به طوری که همه اجزای آن در یک دست قرار می گیرند. گریس پمپ دستی از یک مخزن استوانه ای و یک فنر قدرتمند تشکیل شده است. همچنین یک اهرم دارد که می تواند گریس را به نازل خروجی پمپاژ کند. گریس پمپ های دستی استفاده راحتی داشته و به آسانی حمل و نقل می شوند. همچنین در مواقعی که دسترسی به برق وجود ندارد، می توان به راحتی از این نوع گریس پمپ ها استفاده کرد. 
• گریس پمپ سطلی: این نوع گریس پمپ از نوع دستی آن کمی بزرگتر بوده و حجم بیشتری از گریس را در خود جای می دهد. البته گریس پمپ های سطلی در حجم های مختلفی تولید شده اند که برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. قطر ورق مخزن گریس پمپ و نوع آلیاژ آن و جنس نازل آن در میزان کیفیت و طول عمر گریس پمپ بسیار موثر است. علاوه بر این موارد باید به شلنگ گریس پمپ سطلی هم توجه کرد. شلنگ گریس پمپ باید منعطف و سیم دار بوده و اتصالات فلزی با کیفیتی در آن به کار رفته باشد. 

• گریس پمپ بادی: در گریس پمپ های بادی همانطور که از نامشان پیدا است، منبع فشار نیروی حاصل از بادی است که توسط کمپرسور های کاراگاهی تولید می شود. گریس پمپ های بادی خود به سه نوع دستی، سطلی و بشکه ای تقسیم می شوند. گریس پمپ های بادی معمولا در برابر شرایط سخت و نامناسب مقاومت بالایی دارند.
• گریس پمپ برقی: این دستگاه ها انرژی مورد نیاز خود را از نیروی برق تامین می کنند. یعنی برای پمپاژ گریس به داخل مخزن و تزریق آن به محل مورد نظر از برق کمک می گیرند. ای نوع گریس پمپ ها از سایر انواع آن قوی تر بوده و می توان از آن ها برای پمپاژ 10 نازل استفاده کرد. عملکرد این دستگاه، حجم و سرعت تزریق گریس از طریق کنترلر الکترونیکی تنظیم می شود. گریس پمپ های برقی شامل یک موتور الکتریکی، پمپ و شلنگ تزریق گریس به قطعات مختلف هستند. استفاده از این نوع گریس پمپ ها نیاز به آموزش و مهارت کافی دارد.
• گریس پمپ هیدرولیکی: این نوع از گریس پمپ ها از قسمت هایی مانند مایع هیدرولیکی، موتور هیدرولیکی و پمپ هیدرولیکی تشکیل می شوند. با حرکت موتور مایع هیدرولیکی به پمپ منتقل می شود. با چرخش پمپ هیدرولیکی گریس وارد مخزن شده و به قسمت های مختلف ارسال می شود. 

از طریق فرم زیر نظر خود را راجب این مقاله به اشتراک بگذارید
لطفا صبر کنید...